Gå til hovedinnhold

Om dyre ferjetakster og Arbeiderpartiets valgflesk

E tter to elendige stortingsvalgkamper, MeToo-problemer og identitetsutfordringer forårsaket av at partiets leder er norsk politikks mest borgerlige person, har Arbeiderpartiet et desperat behov for å reise kjerringa og få medvind i årets valgkamp. Ute er det presumptive distriktsalibiet, sjarmøren Trond Giske. Inn har kommet et virkelig distriktsalibi i Bjørnar Skjæran, som nok har det ørlille handicap i rikspolitisk sammenheng at veldig få vet hvem han er. Så han har fått mange saker i fanget som han kan fronte. En av dem har vi sett nå de siste dagene:





(Faksimile: Rana No)


Arbeiderpartiet vil altså halvere ferjeprisene. Som helgelending har jeg naturligvis store vanskeligheter med å være imot et slikt forslag. Det er meget dyrt å reise med ferje og hurtigbåt, og ethvert tiltak som kan kjøre ned disse prisene vil være velkomment. Det vil være god og meget treffsikker distriktspolitikk å lette på dette trykket, og det vil trolig også styrke den etter min mening svært viktige regionsenterpolitikken.

Hvorfor bruker jeg derfor et innlegg på å omtale en tilsynelatende kramgod og vettug Ap-politikk? Jo, av den enkle grunn at Arbeiderpartiet ikke trenger å vente på stortingsvalget for å innfri et slikt valgløfte. Det er slik at Arbeiderpartiet har makten, dvs minimum én tung hånd på rattet, i alle ferjefylkene i Norge (med et hederlig unntak for Agder, som vel har to fylkesferjeruter). Det betyr at politikken som føres i disse fylkene (regionene) er politikk Arbeiderpartiet går god for. Det inkluderer mitt kjære Nordland, hvor Ap har kastet riksregulativet på sjøen og opererer med egne og langt høyere ferjetakster.

Nå må jeg skrive to ord om ferjetakster. For 26 år siden hadde jeg sommerjobb som landbillettør på Kystriksveien. Da kostet et verdikort, altså et rabattkort for bil på ferje, 2 000 kr. I dag koster tilsvarende kort 3 700 kr, en vekst som noenlunde er i tråd med konsumprisindeksen, altså den generelle prisveksten. Den samme veksten har det vært på billettprisene, helt frem til de siste årene, hvor Arbeiderpartiet oppdaget at de kunne trikse med beregningsgrunnlaget for å ta inn mer penger.

Ferjetakstene settes gjennom det såkalte riksregulativet. Der står prisen per sone, som da er en distanse i km, for ulike kjøretøy. Riksregulativet bestemmer også en god del andre faktorer, som definisjoner på bilstørrelser, fortrinnsretter og så videre. De enkelte fylkene har dog mulighet til å manipulere disse takstene gjennom å fingere km-tabellene og dermed gjøre ferjestrekningene kunstig lengre, slik at de kan ta inn mer penger. Dette har vært en lønnsom geskjeft for Nordland fylkeskommune, men det får en del ganske groteske og meget distriktsfiendtlige effekter. De mest ekstreme fikk vi se da Arbeiderpartiet stolt kunne presentere takstene for 2020, hvor de mest uheldige fikk nærmere dobbel takst sammenlignet med riksregulativet. Nå ble dette riktignok reversert etter en allmektig oppstandelse i grasrota (opposisjonens protester under budsjettarbeidet nådde naturligvis ikke frem), men fremdeles ligger Nordland i snitt mer enn 20% høyere enn riksregulativet.

Dette betyr, helt enkelt forklart, at Arbeiderpartiet sitt valgløfte, som de har brukt de siste dagene på å presentere med nakken bratt og brystkassen skutt frem, kan innfris her og nå. Ap kan i Nordland, og faktisk også i andre ferjefylker, gjøre solide kutt som kommer distriktsbefolkningen til gode umiddelbart, med det samme. De trenger å få Senterpartiet med på notene, og et slikt distriktsparti må da være enig i en så god politikk. Hvis ikke er det mye støtte å hente hos opposisjonen. Vi vil når som helst være med på å kutte i ferjetakstene i Nordland.

Når Ap en gang har feid for egen dør, må de gjerne gå løs på Regjeringen og anklage dem for å overføre for lite penger til fylkeskommunene og for å flå ferjepassasjerene altfor mye. Husk imidlertid på at ingen tidligere Ap-regjeringer har løftet en finger i denne saken. Husk også på at flere av fylkes- og kommuneøkonomi-årene under Solbergs regjeringer har vært rekordsterke. Og glemmer man alt dette, så kan både Skjæran og andre Ap-politikere som nå tror at de nå har funnet nøkkelen huske på tiden som kommunepolitiker. Jeg har sittet i så mange kommunestyremøter og talt tusenlapper i et budsjett på nærmere 700 millioner kroner at det føles som å komme til himmelen når jeg får arbeide med rammebetingelsene fylkeskommunen lever under. 99 av 100 norske kommuner kommer aldri i nærheten av det økonomiske handlingsrommet som Nordland fylkeskommune klager over at de har.

Jeg ønsker Arbeiderpartiet lykke til med valgkampen, men håper de finner seg noen valgkampsaker som de faktisk må komme i regjering for å kunne innfri. Da kan man diskutere politisk idé og retning, i stedet for å gå til valg på å løse problemer man selv står ansvarlig for.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om hytteforbudet

Italia, mars 2020: Ett menneske dør av COVID-19 annet hvert minutt. På en annen planet befinner det seg et folk som synes det er kjipt med Korona og alt det der, men mye verre er det at de ikke får dra på hytta. Voksne mennesker står opp og argumenterer med at nei, de skal ikke bli syke, de skal ikke være til last for det lokale helsevesen, bare de får dra på hytta så skal de drikke sin pils i fred. I Italia får folk ikke ta farvel med sine døende familiemedlemmer. I Norge er det savnet etter hytta som driver folk fra forstanden. Og våre ministere, som alle har det til felles at de har langt mer alvorlige bekymringer enn dekningsforholdene på påskefjellet, de må bruke tid på å snakke om hytteforbudet som de har vært nødt til å innføre. Nå forsøker folk å melde flytting til hytta, for å ikke spolere påsken. Dermed utløser de ressurser til saksbehandling, for det sitter jo noen byråkrater på hjemmekontor som må avslå slikt sludder. Hvor dum går det an å bli? Er hytteforbudet rikt

Om Sparebank 1 Helgelands pengegave til Hauan

Før helgen kom nyheten om at Sparebank 1 Helgeland skjenker en rundhåndet gave til lufthavnprosjektet på Hauan. 15 millioner kroner er mye penger, og ekstra interessant er det at fem av disse millionene skal gå til Rana Utvikling AS. Nyheten sparket løs en serie av fullstendig forutsigbare reaksjoner. Miljøene som hegner om lufthavnene på Stokka og Kjærstad ble rasende. Avisen Helgelendingen skrev en meget kritisk kommentar , mens Helgelands Blad fant en passe infam vinkling med nyhetssaken " Slik bytter du bank ". Og bytter bank er det mange som gjør – Grong Sparebank måtte avlyse ferien og sende ekstramannskap til å bemanne bankens kundeservice etter at 150 helgelendinger tok kontakt med dem før helgen. I Rana hylles naturligvis bankens dristige beslutning, og dermed er det tradisjonelle bildet på ny blitt tegnet, slik vi har sett det utallige ganger de siste årene. En beslutning som oppleves til gunst for Rana blir av Rana Blad beskrevet som "klok", mens en t

Velkommen til min blogg!

Hei, og velkommen til denne bloggen. Jeg heter Stig Tore Skogsholm, og jeg har lyst til å bruke bloggformatet for å kunne skrive litt om ting som opptar meg. Mye kommer selvfølgelig til å handle om politikk, siden jeg er folkevalgt for Høyre i Alstahaug og i Nordland, men hvis det er noen som vil lese kan det godt være at jeg skriver om både det ene og det andre. Hvis du har forslag til ting jeg bør skrive om, så skriv gjerne i kommentarfeltet. Jeg avslutter dette innlegget med en selfie jeg tok etter å ha knabbet mikrofonen til NRKs journalist.